Polska Tours

OGÓLNE WARUNKI UCZESTNICTWA W IMPREZACH TURYSTYCZNYCH ORGANIZOWANYCH PRZEZ BIURO PODRÓŻY POLSKA TOURS sp.z.o.o ul. Grochowska 331 lokal U3 03-823 Warszawa Tel: 607 165 873 email: polskatours.pl

I. DEFINICJE I POSTANOWIENIA OGÓLNE
1. Pojęcia używane w niniejszych warunkach uczestnictwa, a wymienione w pkt. 1 mają następujące
znaczenie:
1) warunki uczestnictwa – niniejsze Ogólne warunki uczestnictwa w imprezach turystycznych
organizowanych przez Biuro Podróży POLSKA TOURS sp.z.o.o
2) umowa – zgłoszenie – formularz o nazwie „umowa – zgłoszenie” służący celom określonym w
rozdziale III: określeniu elementów umowy wskazanych w warunkach uczestnictwa;
3) strony – łącznie: organizator i podróżny;
4) organizator – Polska Tours sp.z.o.o ul. Grochowska 331 lokal U3 03-823 Warszawa NIP: 113 30
90 385 REGON: 524785047 KRS: 0001026238
organizujące wybraną imprezę turystyczną, posiadające wpis do Centralnej Ewidencji Organizatorów
Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych nr 41950;
5) podróżny – każdy, kto chce zawrzeć umowę lub jest uprawniony do podróżowania na podstawie
zawartej umowy;
6) impreza lub impreza turystyczna – impreza turystyczna organizatora stanowiąca połączenie co
najmniej dwóch różnych rodzajów usług turystycznych na potrzeby tej samej podróży lub wakacji,
spełniające warunki, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy;
7) umowa – zawarta między organizatorem a podróżnym umowa o udział w imprezie dotycząca
imprezy jako całości lub jeżeli impreza jest realizowana na podstawie odrębnych umów, wszystkie
umowy obejmujące poszczególne usługi turystyczne w ramach tej samej imprezy;
8) materiał informacyjny – skierowany do ogółu materiał w formie katalogu lub broszury lub
podobnej, zawierający opis imprez turystycznych organizatora i inne informacje z nimi związane,
udostępniony przez organizatora na własnej stronie internetowej lub w innym miejscu;
9) trwały nośnik – materiał lub narzędzie umożliwiające podróżnemu lub organizatorowi,
przechowywanie informacji kierowanych osobiście do niego, w sposób umożliwiający dostęp do
informacji w przyszłości przez czas odpowiedni do celów, jakim te informacje służą, i które pozwalają
na odtworzenie przechowywanych informacji w niezmienionej postaci;
10) ubezpieczyciel – w zależności od wyjazdu ALIANZ lub GENERAL KL/NNW 10000 PLN na
osobę. 11) gwarancja ubezpieczeniowa – gwarancja ubezpieczeniowa na wypadek niewypłacalności
organizatora, wydana przez ubezpieczyciela wskazanego w pkt. 10 nr M529443, ważna od 23.04.2025
r. do 22.04.2026 r. o wartości 7500 EUR i 3201,00 PLN zł;
12) Fundusze – Turystyczny Fundusz Gwarancyjny oraz Turystyczny Fundusz Pomocowy;
13) nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności – sytuacja pozostająca poza kontrolą strony powołującej
się na taką sytuację, której skutków nie można było uniknąć, nawet gdyby podjęto wszelkie rozsądne
działania;
14) niezgodność – niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług turystycznych objętych imprezą;
15) powrót do kraju – powrót podróżnego do miejsca rozpoczęcia podróży lub do innego miejsca
uzgodnionego przez strony umowy;
16) ustawa – ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach
turystycznych;
17) informacje dodatkowe – informacje dodatkowe do oferty turystycznej – szczegółowe zasady
dotyczące organizacji poszczególnych
rodzajów imprez, stanowiące uzupełnienie warunków uczestnictwa;
18) RODO – rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016
r. w sprawie ochrony osób fizycznych
w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych
oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE
(ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 z późn. zm.).
2. Warunki uczestnictwa stanowią wzorzec umowy w rozumieniu art. 384 k.c. i określają prawa i
obowiązki organizatora i podróżnego związane z oferowaniem, sprzedażą i realizacją imprez
turystycznych organizatora. W sprawach nieuregulowanych warunkami uczestnictwa obowiązują
przepisy ustawy.
3. Organizator i podróżny przekazują sobie wymagane ustawą lub umową informacje, oświadczenia i
materiały za potwierdzeniem odbioru w sposób odpowiedni do rodzaju uzgodnionego przez strony i
wskazanego w umowie zgłoszeniu trwałego nośnika. Jeżeli ustawa wymaga przekazania podróżnemu
informacji lub oświadczenia na określonym nośniku – zostanie użyty nośnik wskazany w ustawie.
II. OBOWIĄZKI INFORMACYJNE WOBEC PODRÓŻNYCH
1. Przed zawarciem umowy udziela się podróżnemu:
a) standardowych informacji za pośrednictwem odpowiedniego standardowego formularza
informacyjnego, zwanego dalej „standardowym formularzem”, stanowiącego załącznik 1 lub 2 do
ustawy,
b) informacji określonych w art. 40 ustawy, zwanych dalej „informacjami o imprezie”.
2. Informacje o imprezie zawarte są w materiale informacyjnym, w warunkach uczestnictwa, w
umowie-zgłoszeniu oraz w dokumentach podróży wydanych podróżnemu przed rozpoczęciem
imprezy.
3. W treści umowy uwzględnia się, z zachowaniem przepisu art. 40 ust. 3 ustawy, informacje o
imprezie aktualne w dniu zawierania umowy.
4. W chwili zawarcia umowy lub niezwłocznie po jej zawarciu udostępnia się podróżnemu na trwałym
nośniku kopię umowy lub potwierdzenie jej zawarcia.
5. Podróżny jest uprawniony do żądania kopii umowy w postaci papierowej, jeżeli została zawarta w
jednoczesnej fizycznej obecności stron.
6. W opisach poszczególnych imprez turystycznych zamieszczonych w ofercie oraz dodatkowych
informacjach organizator podaje informacje,
o których mowa w art. 40 ust. 1 ustawy, w tym w szczególności o głównych właściwościach usług
turystycznych:
a) położeniu, rodzaju i kategorii obiektu zakwaterowania (kategorii hotelu), określanej według
przepisów kraju pobytu,
b) liczbie i rodzaju posiłków;
c) szczegółowym programie zwiedzania, wycieczkach lub innych usługach uwzględnionych w cenie
imprezy, z zastrzeżeniem pkt. 8,
d) czy określone usługi turystyczne są świadczone w grupie, a jeśli tak oraz – jeśli to możliwe – o
przybliżonej liczebności grupy,
e) wymaganiach językowych, w przypadku gdy skorzystanie przez podróżnego z niektórych usług
turystycznych będzie zależało od skutecznej komunikacji ustnej,
f) dostępności usług turystycznych dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.
7. Informacje wymienione w pkt. 6, które wymagają skonkretyzowania w odniesieniu do imprezy
wybranej przez podróżnego są konkretyzowane w umowie – zgłoszeniu w formie szczegółowych
postanowień – stosownie do ustaleń organizatora i podróżnego.
8. Usługi turystyczne i imprezy turystyczne świadczone przez organizatora są przeznaczone dla
podróżnych charakteryzujących się dobrostanem zdrowotnym i fizycznym, imprezy nie są
standardowo dostępne dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Na wniosek podróżnego złożony
na trwałym nośniku zostaną mu udzielone w tej samej formie przez organizatora, przy zawieraniu
umowy, dokładne informacje o możliwości dostosowania usług do potrzeb podróżnego.
9. Podróżny ma obowiązek wskazać w umowie kraj, który wydał mu paszport i którego ma zamiar
użyć w podróży do miejsca docelowego pobytu. Jednocześnie organizator informuje, że podróżny
wyjeżdżający poza Unię Europejską zobowiązany jest do posiadania ważnego paszportu (minimum 6
miesięcy od daty powrotu do Polski, przy czym nie może to być paszport tymczasowy), zawierającego
wolne strony, aby – w związku z imprezą – możliwe było wstawienie wiz lub innych oznaczeń. Przy
wyjeździe do krajów Unii Europejskiej wymagany jest ważny dowód osobisty lub paszport. Wymóg
ten dotyczy również wszystkich dzieci, niezależnie od ich wieku. Osobom posługującym się
paszportem tymczasowym lub dyplomatycznym organizator zaleca przed zawarciem umowy kontakt z
placówką dyplomatyczną kraju docelowego z racji możliwych ograniczeń formalnych związanych z
takim paszportem.
10. Jeżeli udział w imprezie jest związany z określonymi wymaganiami zdrowotnymi informacje o
tym zamieszcza się w materiale informacyjnym.
III. UMOWA O UDZIAŁ W IMPREZIE TURYSTYCZNEJ
1. Stronami umowy są organizator i podróżny, z zastrzeżeniem pkt. 2.
2. W przypadku zawierania przez podróżnego umowy na rzecz osoby trzeciej, podróżny wskazuje tę
osobę w umowie – zgłoszeniu. Jeżeli podróżny nie ma pełnej zdolności do czynności prawnych, to
przy zawieraniu umowy działa za niego przedstawiciel ustawowy.
3. Podróżny określa w umowie – zgłoszeniu wybraną imprezę, termin jej rozpoczęcia i zakończenia,
liczbę podróżnych uczestniczących w imprezie oraz wskazane w umowie-zgłoszeniu dane osobowe
podróżnych, a także, poprzez zaznaczenie właściwej opcji, wskazuje rodzaje i zakres usług objętych
programem imprezy i składa oświadczenia związane z imprezą przewidziane w formularzu umowy –
zgłoszenia.
Organizator w umowie – zgłoszeniu podaje wymagane ustawą informacje o imprezie i związane z
imprezą.
4. Integralną część umowy stanowią:
a) warunki uczestnictwa,
b) materiał informacyjny,
c) umowa – zgłoszenie,
d) szczegółowy program i warunki imprezy.
5. Cena określona w umowie – zgłoszeniu może podlegać zmianom zgodnie z art. 45 ustawy.
6. Podróżny zobowiązany jest zapłacić cenę imprezy w umówionej wysokości oraz w terminach
określonych w umowie – zgłoszeniu.
7. Z zastrzeżeniem pkt. 8, przy podpisaniu umowy podróżny dokonuje wpłaty zaliczki w wysokości
30 % ceny imprezy w terminie do 7 dni od daty podpisania umowy. Zaliczka jest należna od każdego
podróżnego imprezy wymienionego w umowie – zgłoszeniu.
8. W terminie do 30 dni (imprezy zagraniczne) lub 14 dni (imprezy krajowe) przed rozpoczęciem
imprezy, podróżny zobowiązany jest wpłacić na rzecz organizatora pozostałą część ceny imprezy
chyba, że umowa stanowi inaczej.
9. W przypadku imprezy rozpoczynającej się na 30 lub mniej dni od dnia zawarcia umowy podróżny
zobowiązany jest do zapłaty całej ceny imprezy w momencie zawierania umowy, chyba że umowa
stanowi inaczej.
10. W razie niedokonania zapłaty pozostałej części ceny imprezy w terminie określonym w pkt. 8
umowa rozwiązuje się w dniu następującym po ostatnim dniu tego terminu, chyba że organizator
wyrazi zgodę na przedłużenie terminu zapłaty.
11. Podróżny może dokonać zapłaty za imprezę:
– przelewem na wskazany w umowie –zgłoszeniu rachunek bankowy. W przypadku płatności
przelewem na rachunek bankowy – za termin zapłaty uważa się datę wpływu środków na rachunek, a
koszty operacji bankowych ponosi podróżny.
12. W umowie-zgłoszeniu strony określają wymagania specjalne, o których podróżny powiadomił
organizatora i na które strony umowy wyraziły zgodę.
13. Informacje, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1-6 ustawy nie podlegają zmianie, chyba że strony
umowy postanowią inaczej albo zostaną zmienione w przypadkach określonych w art. 45 ust. 2 lub
art. 46 ust. 1 ustawy.
IV. UBEZPIECZENIA I GWARANCJA
1. Podróżny uczestniczący w imprezie zagranicznej jest objęty ubezpieczeniem kosztów leczenia i
następstw nieszczęśliwych wypadków (pakiet KL/NNW), Podróżny uczestniczący w imprezie w kraju
jest objęty ubezpieczeniem następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW). Organizator zawiera na
rzecz podróżnego umowę ubezpieczenia z ubezpieczycielem. Stronami umowy ubezpieczenia jest
podróżny i ubezpieczyciel. Górną granicę odpowiedzialności ubezpieczyciela określa umowa –
zgłoszenie.
2. Ogólne warunki ubezpieczenia KL/NNW ustalone przez ubezpieczyciela, zawierające m.in. zakres
ubezpieczenia i sposób likwidacji szkody, są udostępnione na stronie internetowej Organizatora :
www.polskatours.pl
Podpisanie umowy – zgłoszenia jest równoznaczne z ich akceptacją.
3. Umowa nie może być zawarta z podróżnym, który nie złożył oświadczenia, że stan jego zdrowia
umożliwia udział w imprezie oraz, że w przypadku zachorowania w trakcie imprezy zwalnia
leczących go lekarzy w kraju i za granicą z obowiązku zachowania tajemnicy lekarskiej względem
ubezpieczyciela, a także iż wyraża zgodę na udostępnienie ubezpieczycielowi dokumentacji leczenia.
4. Jeżeli podróżny zawiera umowę na rzecz osoby/osób trzecich to w umowie – zgłoszeniu składa
oświadczenie w imieniu tej osoby/tych osób.
5. Niniejsze warunki stanowią jednocześnie pisemne potwierdzenie posiadania zabezpieczenia
finansowego na wypadek niewypłacalności w formie gwarancji oraz odprowadzania składek na
Fundusze.
6. Organizator oświadcza, że posiada ważną gwarancję ubezpieczeniową nr M529443 gwarancja
ubezpieczeniowa – gwarancja ubezpieczeniowa na wypadek niewypłacalności organizatora, wydana
przez ubezpieczyciela wskazanego w pkt. 10 nr M529443, ważna od 23.04.2025 r. do 22.04.2026 r. o
wartości 7500 EUR i 3201,00 PLN zł;
7. Organizator oświadcza, że dokonuje terminowego odprowadzania składek od umów należnych na
Turystyczny Fundusz Gwarancyjny i Turystyczny Fundusz Pomocowy
8. Kwota należna z tytułu składek na Fundusze obliczana jest za okres jednego miesiąca i
przekazywana wraz z wymaganą ustawą deklaracją do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
w terminie do 21-go dnia miesiąca następującego po danym okresie.
9. W razie przewidzianej ustawą konieczności wypłat z gwarancji ubezpieczeniowej – szczegółowych
informacji udziela podróżnemu:
1) w zakresie pokrycia kosztów kontynuacji imprezy lub kosztów powrotu do kraju Urząd
Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
(ul. Jagiellońska 26 Warszawa) lub najbliższa placówka konsularna Rzeczypospolitej Polskiej;
2) w zakresie zwrotu całości lub części wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę –
ubezpieczyciel.
V. OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
1. Administratorem danych osobowych podróżnych jest organizator.
2. Sposób skontaktowania się z organizatorem w sprawach związanych z ochroną danych osobowych
– pocztą elektroniczną pod adresem email polskatours@gmail.com
3. Dane osobowe przetwarzane są w celu:
a) podejmowania działań przez organizatora, przed i w trakcie realizacji usługi, przesyłania
dokumentów związanych z usługą, uzgodnień dotyczących usługi, płatnościach, reklamacji,
b) wykonania czynności wymaganych przepisami prawnymi i administracyjnymi na podstawie z art. 6
ust. 1 pkt c RODO;
c) wykonania działań zgodnie z udzielonymi przez podróżnych zgodami na podstawie art. 6 ust. 1 pkt
a RODO.
4. Podstawa prawna przetwarzania danych osobowych: (1). niezbędność do wykonania umowy lub do
podjęcia działań na żądanie podróżnego przed zawarciem umowy, (2). niezbędność do wypełnienia
obowiązku prawnego ciążącego na administratorze, (3). Niezbędność do celów wynikających z
prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora np. takich jak udzielania
odpowiedzi na pisma i wnioski, (4.) udzielona zgoda.
5. Kategorie pozyskanych danych osobowych w związku z zawarciem umowy – zgłoszenia: imię,
nazwisko, data urodzenia, dane teleadresowe, adresy email, numery telefonów.
6. Informacje o odbiorcach danych osobowych lub o kategoriach odbiorców – dane osobowe mogą
być przekazywane następującym grupom podmiotów:
a) podmioty współpracujące z Administratorem w zakresie realizacji poszczególnych usług: m.in.
hotele, firmy transportowe, ubezpieczyciel;
b) podmioty współpracujące z Administratorem w zakresie obsługi teleinformatycznej, technicznej,
finansowo-księgowej, świadczące usługi w zakresie doręczania korespondencji, podmioty prowadzące
działalność windykacyjną, podmioty świadczące usługi prawne;
c) instytucje upoważnione do przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązującego prawa.
7. Okres przetwarzania danych osobowych jest uzależniony od celu w jakim dane są przetwarzane.
Okres przez który dane osobowe będą przechowywane jest obliczany w oparciu o następujące
kryteria: (1). przepisy prawa, które mogą obligować organizatora do przetwarzania danych przez
określony czas (np. ustawa o rachunkowości), (2). okres przez jaki są świadczone usługi, (3). okres,
który jest niezbędny do obrony interesów administratora, (4). okres na jaki została udzielona zgoda.
8. Ponadto, informujemy, że podróżni mają prawo do: (1). żądania dostępu do danych osobowych, (2).
sprostowania danych, (3). Żądania uzupełnienia niekompletnych danych osobowych, w tym poprzez
przedstawienie dodatkowego oświadczenia, (4). usunięcia danych lub ograniczenia przetwarzania, (5).
wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania danych osobowych, (6). przeniesienia danych
osobowych, (7). tego, by nie podlegać decyzji, która opiera się wyłącznie na zautomatyzowanym
przetwarzaniu i wywołuje skutki prawne lub w podobny sposób wywiera istotny wpływ.
9. Podróżny ma prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie
ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania danych, którego dokonano na podstawie udzielonej
zgody przed jej cofnięciem.
10. W przypadku wątpliwości co do prawidłowości przetwarzania danych osobowych przez
organizatora, podróżny ma prawo wniesienia skargi
11. Składki na Fundusze są odprowadzane zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 4 oraz ust. 2 pkt 4 ustawy oraz z
dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i
zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych
i zobowiązuje się do dalszego odprowadzania składek na zasadach określonych ustawą
12. Podanie danych jest dobrowolne, lecz niezbędne do wykonywania rzetelnej obsługi i podpisania
umowy – zgłoszenia na realizację usługi, a bez ich podania umowa nie może zostać zawarta.
VI. ZMIANY UMOWY PRZED ROZPOCZĘCIEM IMPREZY
1. Podróżny może bez zgody organizatora przenieść na osobę spełniającą warunki udziału w imprezie,
wszystkie przysługujące mu z tytułu umowy uprawnienia, jeżeli jednocześnie osoba ta przejmuje
wszystkie wynikające z tej umowy obowiązki.
2. Przeniesienie uprawnień i przejęcie obowiązków jest skuteczne wobec organizatora, jeżeli podróżny
zawiadomi go o tym na trwałym nośniku lub mailem na adres: polskatours@gmail.com w rozsądnym
terminie. Zawiadomienie złożone nie później niż 7 dni przed rozpoczęciem imprezy uważa się w
każdym przypadku za złożone w rozsądnym terminie.
3. Jeżeli przeniesienie uprawnień i przejęcie obowiązków, o których mowa w pkt. 1-2, będzie wiązać
się dla organizatora z dodatkowymi kosztami, żądając ich zapłaty wykaże je podróżnemu. Koszty te
muszą być zasadne i nie mogą przekraczać rzeczywistych kosztów poniesionych przez organizatora na
skutek przeniesienia umowy. Za nieuiszczoną część ceny imprezy oraz koszty poniesione przez
organizatora w wyniku zmiany podróżnego uczestniczącego w imprezie podróżny i osoba przejmująca
jego uprawnienia odpowiadają solidarnie.
4. Jeśli uczestnictwo w imprezie jest związane z przelotami samolotowymi i/lub koniecznością
wcześniejszego otrzymania wiz, to w takich przypadkach możliwość zamiany uczestników może być
ograniczona warunkami zakupu przez Organizatora biletów lotniczych lub wymaganym terminem
złożenia dokumentacji wizowej.
5. Organizator zastrzega:
1) możliwość dokonania jednostronnie przed rozpoczęciem imprezy zmiany warunków umowy;
dotyczy to wyłącznie przypadków określonych w art. 45 ust. 1 i 2 lub w art. 46 ust. 1 ustawy,
2) możliwość podwyższenia ceny po zawarciu umowy, z jednoczesnym prawem podróżnego do
obniżki ceny, odpowiadającej obniżeniu kosztów o których mowa w powyższym punkcie, zgodnie z
art. 45 i 46 ustawy.
6. Umowa określa, w jaki sposób będą obliczane zmiany cen. Podwyższenie cen jest możliwe
wyłącznie jako bezpośredni skutek zmiany:
1) ceny przewozów pasażerskich wynikających ze zmiany kosztów paliwa lub innych źródeł zasilania;
2) wysokości podatków lub opłat od usług turystycznych objętych umową, nałożonych przez
podmioty, które nie biorą bezpośredniego udziału w realizacji imprezy, w tym podatków
turystycznych, opłat lotniskowych lub opłaty za wejście na pokład i zejście na ląd w portach oraz na
lotniskach; 3) kursów walut mających znaczenie dla danej imprezy.
7. Cena ustalona w umowie nie może być podwyższona w okresie 20 dni przed datą rozpoczęcia
imprezy.
8. Organizator powiadamia podróżnego na trwałym nośniku, w sposób jasny i zrozumiały, o zmianie
ceny oraz uzasadnia podwyżkę i wskazuje sposób jej obliczenia.
9. Podróżny ma prawo do obniżki ceny odpowiadającej obniżeniu kosztów, o których mowa w pkt. 6,
które nastąpiło po zawarciu umowy, a przed rozpoczęciem imprezy.
10. Organizator przed rozpoczęciem imprezy może dokonać jednostronnie zmiany warunków umowy
także w przypadku, gdy łącznie spełnia następujące warunki:
1) zmiana jest nieznaczna;
2) poinformuje podróżnego o zmianie w sposób jasny, zrozumiały i widoczny, na trwałym nośniku.
11. Jeżeli organizator przed rozpoczęciem imprezy:
1) jest zmuszony zmienić główne właściwości usług turystycznych, o których mowa w art. 40 ust. 1
pkt 1 ustawy, lub
2) nie może spełnić specjalnych wymagań uzgodnionych przez strony stosowanie do art. 42 ust. 4 pkt
4 ustawy, lub
3) proponuje podwyższenie ceny przekraczające 8% całkowitej ceny imprezy zgodnie z art. 45 ust. 2
– niezwłocznie powiadamia o tym podróżnego na trwałym nośniku. Organizator może jednocześnie
zaoferować podróżnemu zastępczą imprezę, w miarę możliwości o tej samej lub wyższej jakości.
12. W powiadomieniu, o którym mowa w pkt. 11, organizator w sposób jasny, zrozumiały i widoczny
informuje podróżnego o:
1) zmianach warunków umowy oraz o ewentualnym wpływie tych zmian na cenę;
2) rozsądnym terminie, w którym podróżny poinformuje biuro podróży o swojej decyzji, o której
mowa w pkt. 13;
3) odstąpieniu od umowy za zwrotem wszystkich wniesionych wpłat i bez obowiązku wniesienia
opłaty za odstąpienie od umowy w przypadku braku odpowiedzi podróżnego w terminie, o którym
mowa w pkt 2;
4) zastępczej imprezie oraz jej cenie, jeśli jest oferowana.
13. Podróżny w terminie wyznaczonym przez organizatora informuje go, że:
1) przyjmuje proponowaną zmianę umowy o udział w imprezie albo
2) odstępuje od umowy za zwrotem wszystkich wniesionych wpłat i bez obowiązku wniesienia opłaty
za odstąpienie, albo
3) odstępuje od umowy oraz przyjmuje zastępczą imprezę.
14. Jeżeli zmiany umowy lub zastępcza impreza, o których mowa w pkt. 13, prowadzą do obniżenia
jakości lub kosztów imprezy, podróżny jest uprawniony do odpowiedniego obniżenia ceny.
15. W przypadku gdy umowa zostanie rozwiązana zgodnie z pkt. 13 ppkt. 3 albo pkt. 13 ppkt. 2,
organizator nie później niż w terminie 14 dni od dnia rozwiązania umowy zwraca wpłaty dokonane
przez podróżnego lub w jego imieniu. Podróżny jest zwolniony od wniesienia opłaty za odstąpienie od
umowy. Przepisy art. 50 ust. 2–8 ustawy stosuje się odpowiednio.
VII. ODSTĄPIENIE OD UMOWY PRZED ROZPOCZĘCIEM IMPREZY
1. Podróżny może odstąpić od umowy w każdym czasie przed rozpoczęciem imprezy.
2. Z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie w razie odstąpienia od umowy podróżny jest
zobowiązany do zapłacenia na rzecz organizatora opłaty za odstąpienie od umowy w wysokości
wskazanej w umowie – zgłoszeniu. W przypadku rezygnacji z imprezy z winy podróżnego organizator
zastrzega sobie prawo potrącenia kosztów organizacji imprezy faktycznie poniesionych przez
organizatora, nie więcej jednak niż:
a) PRZY IMPREZACH TURYSTYCZNYCH REALIZOWANYCH AUTOKAREM W POLSCE:
– do 30 dni przed rozpoczęciem imprezy – bez kosztów,
– na 29-8 dni przed rozpoczęciem imprezy – 30% ceny brutto imprezy,
– na 7-1 dni przed rozpoczęciem imprezy – 75% ceny brutto imprezy,
– w dniu wyjazdu – 95% ceny brutto imprezy.
b) PRZY IMPREZACH TURYSTYCZNYCH REALIZOWANYCH AUTOKAREM, SAMOLOTEM
REJSOWYM LUB CZARTEROWYM ZA GRANICĄ:
– do 61 dni przed rozpoczęciem imprezy – 20% ceny brutto imprezy,
– na 60-31 dni przed rozpoczęciem imprezy – 30% ceny brutto imprezy,
– na 30-21 dni przed rozpoczęciem imprezy – 40% ceny brutto imprezy,
– na 20-14 dni przed rozpoczęciem imprezy – 50% ceny brutto imprezy,
– na 14-7 dni przed rozpoczęciem imprezy – 70% ceny brutto imprezy
– na 7-4 dni przed rozpoczęciem imprezy – 85% ceny brutto imprezy,
– 3 dni i poniżej przed rozpoczęciem imprezy – 95% ceny brutto imprezy.
Wysokość potrąconych kosztów odpowiada cenie imprezy turystycznej pomniejszonej o
zaoszczędzone koszty lub wpływy z tytułu alternatywnego wykorzystania danych usług
turystycznych. Koszty podlegają potrąceniu z wpłaty dokonanej przez podróżnego. Na żądanie
podróżnego organizator uzasadnia wysokość opłat za odstąpienie od umowy – zgłoszenie.
3. Podróżny może odstąpić od umowy przed rozpoczęciem imprezy bez ponoszenia opłaty za
odstąpienie od umowy w przypadku wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności
występujących w miejscu docelowym lub jego najbliższym sąsiedztwie, które mają znaczący wpływ
na realizację imprezy lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego. Podróżny może żądać
wyłącznie zwrotu wpłat dokonanych z tytułu imprezy, bez odszkodowania lub zadośćuczynienia w
tym zakresie.
4. Organizator może rozwiązać umowę i dokonać pełnego zwrotu podróżnemu wpłat dokonanych z
tytułu imprezy, bez dodatkowego odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli liczba osób, które
zgłosiły się do udziału w imprezie, jest mniejsza niż 30 dla imprez autokarowych oraz mniejsza niż 20
dla imprez samolotowych (chyba, że umowa stanowi inaczej), a organizator powiadomił podróżnego o
rozwiązaniu umowy w terminie nie później niż na:
a) 30 dni przed rozpoczęciem imprezy trwającej ponad 6 dni,
b) 14 dni przed rozpoczęciem imprezy trwającej 6 dni lub krócej.
c) 7 dni przed rozpoczęciem imprezy trwającej krócej niż 2 dni.
5. Organizator może rozwiązać umowę przed rozpoczęciem imprezy i dokonać pełnego zwrotu
podróżnemu wpłat dokonanych z tytułu imprezy, bez dodatkowego odszkodowania lub
zadośćuczynienia, jeżeli nie może zrealizować umowy z powodu nieuniknionych i nadzwyczajnych
okoliczności. Organizator powiadomi podróżnego na trwałym nośniku o rozwiązaniu umowy
niezwłocznie przed rozpoczęciem imprezy.
6. Organizator turystyki dokonuje zwrotu poniesionych opłat i wpłat, o których mowa w art. 47 ust. 4 i
5 ustawy, w terminie 14 dni od dnia rozwiązania umowy o udział w imprezie turystycznej. Przepis art.
47 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
VIII. REALIZACJA UMOWY O IMPREZĘ
1. Organizator zobowiązuje się zrealizować umowę z zachowaniem należytej staranności i ponosi
odpowiedzialność za należyte przygotowanie imprezy, staranny dobór podwykonawców oraz należyte
wykonanie usług określonych w umowie.
2. Podróżny zobowiązany jest stawić się na miejsce zbiórki lub miejsce rozpoczęcia podróży
określone w dokumentach podróży wydanych mu przez Organizatora. Zmiana miejsca rozpoczęcia lub
zakończenia podróży, nawet jeśli znajduje się na trasie przejazdu/przelotu wymaga zgody
organizatora.
3. Jeżeli podróżny podczas podróży nie będzie legitymował się polskim dokumentem tożsamości, ma
obowiązek poinformować o tym fakcie organizatora, który udzieli mu dodatkowych informacji na
temat właściwych przepisów wjazdowych, które będą go obowiązywały.
4. Podróżny ma obowiązek legitymować się podczas imprezy ważnymi dokumentami wymaganymi
dla danej imprezy, a także wszystkimi dokumentami podróży wydanymi przez organizatora.
5. W trakcie trwania imprezy podróżny zobowiązany jest do stosowania się do wskazówek pilota,
rezydenta lub lokalnego przedstawiciela organizatora dotyczących realizacji programu, w
szczególności do przestrzegania godzin zbiórki uczestników imprezy.
6. Podróżny obowiązany jest przestrzegać przepisów celnych, dewizowych i porządkowych
obowiązujących w Polsce, w krajach tranzytowych i w kraju docelowym.
7. Organizator ponosi odpowiedzialność za wykonanie usług turystycznych objętych umową, bez
względu na to, czy usługi te mają być wykonane przez organizatora, czy przez innych dostawców
usług turystycznych.
8. Jeżeli którakolwiek z usług turystycznych nie jest wykonywana zgodnie z umową, organizator
usuwa niezgodność, chyba że jest to niemożliwe albo wiąże się z kosztami, które są niewspółmiernie
wysokie w stosunku do zakresu niezgodności i wartości usług turystycznych, których one dotyczą. W
przypadku nieusunięcia niezgodności przepisy art. 50 ustawy stosuje się odpowiednio. Jeżeli
organizator nie usunie niezgodności w rozsądnym terminie wyznaczonym przez podróżnego,
podróżny może dokonać tego sam i wystąpić o zwrot poniesionych, niezbędnych wydatków. Podróżny
nie jest zobowiązany do wyznaczenia terminu, jeżeli organizator odmówi usunięcia niezgodności lub
gdy z okoliczności wynika, że niezgodność powinna być usunięta niezwłocznie.
9. Jeżeli organizator w czasie trwania danej imprezy nie wykonuje przewidzianych w umowie usług
stanowiących istotną część tej imprezy, jest obowiązany, bez obciążania podróżnego dodatkowymi
kosztami, wykonać w ramach tej imprezy odpowiednie świadczenia zastępcze, również w przypadku,
gdy uzgodniony w umowie o udział w imprezie turystycznej powrót podróżnego do miejsca
rozpoczęcia podróży nie został zapewniony. Jeżeli jakość świadczeń zastępczych jest niższa od jakości
usługi określonej w programie imprezy, organizator przyznaje podróżnemu odpowiednie obniżenie
ceny imprezy. Podróżny może odrzucić zaproponowane świadczenia zastępcze tylko wtedy, gdy nie są
one porównywalne z tym, co zostało uzgodnione w umowie, lub jeżeli przyznana obniżka ceny jest
nieodpowiednia.
10. W przypadku, gdy niezgodność istotnie wpływa na realizację imprezy, a organizator nie zdoła
usunąć tej niezgodności w rozsądnym terminie wyznaczonym przez podróżnego, podróżny ma prawo
do rozwiązania umowy bez opłaty za jej rozwiązanie.
11. Jeżeli impreza obejmuje transport podróżnych, organizator zapewnia powrót podróżnego do kraju
równoważnym środkiem transportu niezwłocznie i bez obciążania podróżnego dodatkowymi
kosztami. Przepisy art. 50 ustawy stosuje się odpowiednio.
12. Jeżeli nie jest możliwe zaproponowanie świadczeń zastępczych lub podróżny je odrzuci zgodnie z
postanowieniem pkt. 8, wówczas podróżny jest uprawniony do uzyskania obniżenia ceny lub
odszkodowania, lub zadośćuczynienia, bez rozwiązywania umowy.
13. W przypadku, gdy niemożliwe jest zapewnienie podróżnemu powrotu do kraju zgodnie z umową z
powodu nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności, organizator ponosi koszty niezbędnego
zakwaterowania podróżnego, w miarę możliwości o kategorii równoważnej do określonej w umowie,
przez okres do 3 nocy. Ograniczenia czasu zapewniania podróżnemu niezbędnego zakwaterowania do
3 nocy nie stosuje się w przypadku osób o ograniczonej sprawności ruchowej, zgodnie z definicją
zawartą w art. 2 lit. a rozporządzenia (WE) nr 1107/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5
lipca 2006 r. w sprawie praw osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej
podróżujących drogą lotniczą (Dz. Urz. UE L 204 z 26.07.2006, str. 1), oraz wszelkich osób im
towarzyszących, kobiet w ciąży i osób w wieku poniżej 18 lat bez opieki, jak również osób
wymagających szczególnej opieki medycznej, pod warunkiem że organizator został powiadomiony o
sytuacji tych osób co najmniej 48 godzin przed rozpoczęciem imprezy.
14. W czasie trwania imprezy, podróżny ma prawo do korzystania z pomocy i opieki przedstawiciela
organizatora, któremu może zgłaszać wszelkie uwagi i sugestie dotyczące realizacji umowy.
15. Organizator niezwłocznie udziela odpowiedniej pomocy podróżnemu, który znalazł się w trudnej
sytuacji, w tym, zgodnie z art. 48 ust. 11 ustawy, gdy niemożliwe jest zapewnienie powrotu
podróżnego do kraju zgodnie z umową o udział w imprezie turystycznej z powodu nieuniknionych i
nadzwyczajnych okoliczności.
Pomoc ta, polega w szczególności na:
1) udzieleniu odpowiednich informacji dotyczących świadczeń zdrowotnych, władz lokalnych oraz
pomocy konsularnej;
2) udzieleniu podróżnemu pomocy w skorzystaniu ze środków porozumiewania się na odległość, w
tym ze środków komunikacji
elektronicznej oraz w skorzystaniu ze świadczeń zastępczych, o których mowa w art. 48 ust. 5 ustawy.
Organizator może żądać opłaty z tytułu udzielenia pomocy, jeżeli trudna sytuacja powstała z
wyłącznej winy umyślnej podróżnego lub w wynikujego rażącego niedbalstwa. Wysokość opłaty nie
może przewyższać rzeczywistych kosztów poniesionych przez organizatora.
IX. ODPOWIEDZIALNOŚĆ ORGANIZATORA
1. Organizator ponosi odpowiedzialność za należyte wykonanie wszystkich usług turystycznych
objętych umową, bez względu na to, czy usługi te mają być wykonane przez organizatora, czy przez
innych dostawców usług turystycznych. 2. Podróżnemu przysługuje obniżka ceny za każdy okres, w
trakcie którego stwierdzono niezgodność, chyba że została ona spowodowana wyłącznym działaniem
lub zaniechaniem podróżnego.
3. Podróżnemu przysługuje odszkodowanie lub zadośćuczynienie za poniesione szkody lub krzywdy,
których doznał w wyniku niezgodności. Organizator niezwłocznie wypłaca odszkodowanie lub
zadośćuczynienie.
4. Podróżnemu nie przysługuje odszkodowanie lub zadośćuczynienie za niezgodność w przypadku,
gdy organizator udowodni, że:
a) winę za niezgodność ponosi podróżny,
b) winę za niezgodność ponosi osoba trzecia, niezwiązana z wykonywaniem usług turystycznych
objętych umową, a niezgodności nie dało się przewidzieć lub uniknąć,
c) niezgodność została spowodowana nieuniknionymi i nadzwyczajnymi okolicznościami.
5. Roszczenia podróżnego z tytuły niewykonania lub nienależytego wykonania usług turystycznych
objętych imprezą przedawniają się z upływem 3 lat.
6. Jeżeli przepisy szczególne ograniczają zakres albo warunki, na jakich odszkodowanie lub
zadośćuczynienie jest wypłacane przez dostawcę usług turystycznych, które są częścią imprezy
turystycznej, takie same ograniczenia stosuje się do organizatora.
7. W przypadkach innych, niż określone w art. 50 ust. 5 ustawy, Organizator ogranicza
odszkodowanie, jakie ma zostać wypłacone przez organizatora, do trzykrotności całkowitej ceny
imprezy turystycznej względem każdego podróżnego. Ograniczenia tego nie stosuje się w przypadku
szkody na osobie lub szkody spowodowanej umyślnie lub w wyniku niedbalstwa.
X. PROCEDURA ROZPATRYWANIA SKARG
1. Podróżny ma obowiązek poinformować organizatora lub przedstawiciela organizatora w miejscu
realizacji imprezy (rezydenta, pilota) o wszelkich niezgodnościach stwierdzonych w trakcie realizacji
imprezy. W przypadku niezgodności podróżny ma prawo do złożenia skargi. W celu zapobiegania
szkodom skarga winna być złożona przez podróżnego niezwłocznie, tak, aby organizator mógł jak
najszybciej interweniować i wyjaśnić sprawę w trybie pilnym. Organizator zaleca złożenie skargi w
postaci papierowej lub elektronicznej (mailem: polskatours@gmail.com), ewentualnie na innym
trwałym nośniku. Skarga powinna zawierać dane umożliwiające identyfikację podróżnego i imprezy
(w tym m.in. numer umowy oraz datę imprezy albo, w miarę możliwości jedynie kopię zawartej
umowy), przedmiot skargi, wskazanie niezgodności oraz określenie żądań, a ponadto powinna zostać
złożona w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia imprezy. Do zachowania terminu
wystarczy wysłanie skargi przed jego upływem. Podróżny, w trakcie rozpatrywania skargi przez
organizatora powinien zapewnić współpracę z organizatorem w zakresienniezbędnym do rozpatrzenia
skargi.
2. Odpowiedź na prawidłowo złożoną skargę zostanie przekazana podróżnemu w postaci papierowej
lub za pomocą innego trwałego nośnika informacji, stosownie do okoliczności bezzwłocznie, ale nie
później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania skargi. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie
odpowiedzi przed jego upływem.
3. Do niestanowiących skarg wiadomości i żądań podróżnego związanych z realizacją imprezy stosuje
się odpowiednio pkt 1-2.
4. O ile obowiązek taki nie wynika z bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa, organizator nie
korzysta z pozasądowych sposobów rozpatrywania skarg i dochodzenia roszczeń, w tym nie korzysta
z pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich. Wykonując obowiązki nałożone przez
bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa, Organizator informuje, iż podmiotem uprawnionym do
prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, któremu
podlega organizator jest Inspekcja Handlowa – Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej.
Informacje dotyczące pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich za pomocą platformy
utworzonej przez Komisję Europejską pod adresem:
https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=PL.
Podróżny jest uprawniony do złożenia skargi za pomocą wskazanej powyżej platformy. W przypadku
zawarcia umowy z wykorzystaniem procedury dostępnej na stronie internetowej organizatora (online),
Podróżny może również uzyskać pomoc w sprawie swoich uprawnień oraz w zakresie sporu między
nim a Organizatorem zwracając się do powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów lub
organizacji społecznej, do której zadań statutowych należy ochrona konsumentów (m.in. Federacja
Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich) lub korzystając z informacji dostępnych na
stronie internetowej Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – www.uokik.gov.pl
XI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. W sprawach nie uregulowanych warunkami uczestnictwa mają zastosowanie przepisy ustawy,
kodeksu cywilnego, wskazane ustawą
przepisy art. 10, art. 11, art. 12 ust. 1 pkt 1, 5, 16 i 17, art. 17 oraz art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 30 maja
2014 r. o prawach konsumenta
(Dz. U. z 2017 r. poz. 683) oraz rozporządzeń Unii Europejskiej dotyczących konsumentów usług
turystycznych.
2. Wzór zgód i oświadczeń Uczestnika, określony w załączniku nr 1 do OWU,stanowi integralną część
umowy uczestnictwa / umowy zgłoszenia udziału w imprezie turystycznej.
3. Podróżny może zapoznać się z treścią ustawy, w tym przepisów powołanych w warunkach
uczestnictwa, na stronie internetowej organizatora pod adresem www.polskatours.pl w zakładce
Dokumenty bądź pod adresem: www.sejm.gov.pl.
4. Warunki uczestnictwa w aktualnym brzmieniu obowiązują od dnia 03.03.2025 r.